۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۰۲۰۷۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس کل بانک مرکزی سال ۹۸ را سال تعیین کننده در عرصه اقتصادی خواند و از مدیران عامل بانک‌ها خواست با اعطای هدفمند تسهیلات، به رونق تولید کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار ۱۵۳۹ واحد ارتقاء یافت

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸، با افزایش ۱۵۳۹ واحدی به رقم ۱۸۸ هزار و ۷۵ واحد رسید و ارزش روز بازار به بیش از ۷۱۹ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش ۵۹۰ واحد به رقم ۳۶ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. معامله‌گران بورس تهران امروز بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگ بهادار اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۲۸۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۸۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۴۴۴ واحد ارتقاء یافته و به رقم ۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن با رشد ۴۱۲ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۵۹ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با رشد ۲ هزار و ۱۶۵ واحد به رقم ۲۱۱ هزار و ۸۸۷ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۱۲۰۱ واحدی به رقم ۱۴۰ هزار و ۳۳ واحد و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۲ هزار و ۷۴۹ واحدی به رقم ۳۶۷ هزار و ۵۱۷ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در رشد شاخص کل اثرگذار بودند که بیشتری تأثیر در افزایش شاخص را نماد‌های فولاد، وبملت، شبندر، فارس، وپاسار، رمپنا، خودرو، داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده معامله‌گران در تالار شیشه‌ای بورس تهران مربوط به شرکت‌های بانک ملت، ایران‌خودرو، سایپا، ماشین‌سازی اراک، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی شازند و پارس‌خودرو بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل بورس ۱۹ واحد رشد کرده و به رقم ۲ هزار و ۴۱۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به نزدیک ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورسی بیش از یک میلیارد برگه بهادار اوراق و حق‌تقدم در قالب ۱۶۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۱۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، حمل و نقل ریلی پارسیان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت خرمدره و کشت و دامداری فکا بوده است.

امروز نماد‌های ذوب، مارون، زاگرس، سمگا، شراز، در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته و نماد‌های هرمز، کگهر در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۳ هزار و ۳۰۵ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۲ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت خرید دلار نیز نسبت به روز کاری قبل ۳۰۰ تومان افزایش داشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.
___________________________

۵ کشور که بیشترین ذخایر طلای جهان را دارند
 
حدود ۵ هزار سال است که طلا به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امروزه اقبال به این فلز گرانبها در میان سرمایه‌گذاران با توجه به مشکلات موجود در بازار‌های مالی افزایش یافته است.

طی دهه گذشته نیز بانک‌های مرکزی کشور‌ها نیز در صف خریداران طلا قرار گرفته‌اند.

به گزارش شورای جهانی طلا حجم طلای خریداری شده توسط بانک‌های مرکزی کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ از نظر بزرگی حجم خرید دومین سال از زمان ثبت سوابق آن است.

به گزارش این مؤسسه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن ۷۴ درصد افزایش داشته است.

هم اکنون مجموع حجم ذخایر طلای بانک‌های مرکزی کشور‌ها به بالاترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده است.

* آمریکا

بر اساس گزارشات رسمی، آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر طلا در جهان است و ۸ هزار ۴۰۷ تن طلا در انبار‌های بانک مرکزی این کشور ذخیره شده است.

این میزان طلا معادل ۷۵ درصد کل حساب ذخیره ارز خارجی آمریکا است.

البته بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از سقوط ارزش دلار مانند دیگر کشور‌ها طی سال‌های گذشته فعال نبوده است.

* آلمان

بانک مرکزی آلمان هم اکنون ۳ هزار و ۴۸۳ تن طلا در اختیار دارد که معادل ۷۰ درصد کل حساب ذخیره ارز خارجی این کشور است.

اخیرا این بانک تلاش کرده است تا معادل ۶۷۴ تن از ذخایر طلای خود را که در بانک‌های مرکزی فرانسه و آمریکا نگهداری می‌شود را به داخل کشور منتقل کند که البته انتظار می‌رود این روند تا سال ۲۰۲۰ به طول بینجامد.

* ایتالیا

ایتالیا با داشتن ۲۵۳۴ تن طلا در انبار‌های خود سومین کشور از نظر حجم ذخایر طلا در جهان محسوب می‌شود.

این میزان طلا معادل ۷۰ درصد از ذخایر خارجی این کشور محسوب شده و بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی این کشور در زمان بحران‌های اقتصادی طلا ایمن‌ترین دارایی برای سرمایه‌گذاری محسوب شده و می‌تواند از اقتصاد این کشور در برابر نوسان ارزش دلار حفاظت کند.

* فرانسه

بر اساس گزارش‌ها فرانسه ۲۵۱۸ تن طلا به عنوان ذخیره دارد که معادل ۶۰ درصد کل حساب ذخیره ارزی این کشور است.

مارین لپن یکی از سیاست‌مداران رده بالای فرانسوی و رئیس حزب جبهه ملی این کشور خواستار ممنوع شدن فروش ذخایر طلای این کشور شده و از طرف دیگر به دنبال بازگرداندن تمام ذخایر طلای فرانسه که در خارج از این کشور نگهداری می‌شود، شده است.

* روسیه

طی ۶ سال گذشته بانک مرکزی روسیه به شدت در جمع کردن طلا و افزایش ذخایر طلای این کشور فعال بوده است. در سال ۲۰۱۷ روسیه توانست با کنار زدن چین به پنجمین دارنده ذخایر طلا در جهان بدل شود.

طی سال گذشته میلادی نیز بانک مرکزی روسیه بزرگترین خریدار طلا در جهان بود و ۶۵۱.۵ تن طلا خریداری کرد.

در ماه فوریه سال جاری نیز روسیه با خرید ۳۱.۱ تن طلا ذخایر خود را به ۲۱۴۹ تن افزایش داد.

فروش دارایی‌های دلاری و تبدیل کردن آن‌ها به طلا بخشی از سیاست دولت روسیه برای حذف دلار از اقتصاد این کشور است.
___________________________

احتمال آلودگی مزارع به آفات در سیل اخیر
 
علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره میزان خسارت وارد شده بر تولید گندم در سالجاری بر اثر سیل، اظهارداشت: در حال حاضر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

وی با بیان اینکه بخش‌های اعظمی از استان‌های سیل زده زیر آب هستند، افزود: بنابراین پیش بینی‌ها بیشتر در حد حدس و گمان است. چرا که حرکت و رصد تنها با هلی کوپتر ممکن است و بعد از اینکه آب‌ها فروکش کرد می‌توان برآورد درست انجام داد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه به طور کلی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارهکتار در بخش زراعت استان‌های سیل زده خسارت دیده و از بین رفته است، گفت: این میزان شامل محصولات مختلف است و در مجموع می‌توان گفت که خسارت سنگینی به بخش کشاورزی در زیر مجموعه‌های مختلف از جمله دام، طیور، زراعت و … وارد شده است.

ایمانی افزود: به عنوان مثال در استان گلستان حدود ۲۰ روز است که اراضی استان زیر آب است و این مساله در سرنوشت کشت تأثیر به سزایی دارد، اما تعیین خسارت در حال حاضر کار بسیار سختی است و باید منتظر بهبود اوضاع بمانیم.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در کنار خسارات وارده، بارندگی‌های انجام شده، شرایط خوبی را در دیم‌زار‌ها ایجاد کرده که ما فکر می‌کنیم بخشی از خسارت‌ها از این طریق جبران شود.

ایمانی درباره اینکه آیا پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سالجاری محقق خواهد شد؟، گفت: امیدوار هستیم با این شرایط، تولید و خرید گندم به زیر ۱۰ میلیون تن نرسد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در استان خوزستان گفت: در خوزستان باید کم کم برداشت گندم آغاز می‌شد.

ایمانی آغاز برداشت گندم در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این استان‌ها برداشت تقریباً انجام شده و مقدار آن چندان چشمگیر نبوده است بعد از این استان‌ها، کم کم برداشت در خوزستان آغاز می‌شد که متأسفانه با سیل مواجه شدیم.

به گفته این مقام مسئول، استان‌های خوزستان، کردستان، گلستان و لرستان از جمله قطب‌های اصلی تولید گندم کشور هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارندگی‌های متعدد، افزود: این مساله باعث می‌شود میزان رطوبت بالا باشد در نتیجه رشد قارچ‌ها نیز بالا می‌رود و احتمال دارد مزارع گندم آلوده به انواع بیماری‌ها شود. اگر شرایط عادی نشود نمی‌توان سمپاشی انجام داد و این امر نیز باعث شیوع آفت و کاهش عملکرد می‌شود.

ایمانی با اشاره به اینکه امسال سال سختی برای کشاورزی کشور خواهد بود، تصریح کرد: فقط در استان گلستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شده‌اند. همین مساله زندگی کشاورز را دو سال عقب می‌اندازد؛ بنابراین دولت باید تدابیر و راهکار ویژه برای حل چالش‌های ایجاد شده، بیندیشد.
___________________________

اولویت امسال نظام بانکی حمایت از رونق تولید است
 
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل واعضای هیات مدیره بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ضمن مرور شرایط کشور در سال گذشته، تاکید کرد سال ۹۷ با وجود فراز و نشیب‌های فراوان و توطئه دشمنان، هدف اصلی دشمن خنثی شد و به پایان رسید که نظام بانکی تاثیر شایانی درآن داشت.
 
همتی موضوع تمرکز دشمن بر بازار پول و ارز به منظور دستیابی به اهداف خود را یادآور شد وگفت: سال گذشته دشمن برنامه ریزی ویژه‌ای به منظور اخلال در بازار پول، ارز و نظام بانکی طراحی کرده بود که در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند.

رئیس کل بانک مرکزی کلیت فعالیت نظام بانکی در سال گذشته را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود نظام بانکی امسال با مدیریت صحیح به ویژه در بحث رعایت سود بانکی و اضافه برداشت، بطورجدی درکنترل نقدینگی همراهی داشته باشد وبداند بانک مرکزی دراین زمینه بطور جدی برخورد لازم راخواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار پیرامون حوادث غیر مترقبه اوایل امسال، خاطرنشان کرد: جمع زیادی از هموطنان به دلیل سیل با مشکلات زیادی روبرو شدند که ضمن ابراز همدردی با آنان، با استفاده از ظرفیت سیستم بانکی برای بهبود شرایط زندگی و اعطای تسهیلات لازم به ویژه در حوزه منازل مسکونی واحد‌های تجاری وباغ‌ها وکارگاه‌های صنعتی و سایر نیاز‌ها تلاش خواهد شد.

همتی ضمن تاکید بر اینکه دشمنان امسال هم به منظور دستیابی به اهداف خود در بازار ارز و پول تمرکز کرده‌اند، گفت: بانک مرکزی و دولت با برنامه ریزی‌های لازم از تلاطم و نوسان در بازار ارز جلوگیری خواهد کرد.

وی خواستارتسریع در فروش اموال مازاد بانک‌ها و پایان دادن به بنگاه داری شد و گفت: بانک‌ها باید با تشکیل کارگروه‌هایی، اقدام‌های لازم برای فروش اموال مازاد شرکت‌های زیرمجموعه به شکل عملیاتی انجام دهند و در این زمینه فرایند اجرای کار را تسریع بخشند.

رئیس بانک مرکزی موضوع حجم خسارت‌های سیل بر زیر ساخت ها، منازل، دارایی‌های مردم، بخش کشاورزی و دام‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بودجه ۹۸ امکان پاسخگویی به آن راندارد و در کنار تسهیلات بانکی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد.
___________________________

آخرین تحولات بازار مرغ

عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مرغ در بازار کماکان ۲ نرخی است، افزود: هم اکنون نرخ مصوب هر کیلو مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که براساس ابلاغیه جدید دولت نرخ هر کیلو مرغ زنده باید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد که این نرخ علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است.

حجت ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری، بیمه و ... در سال جدید انتظار می‌رود که ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب مرغ برحسب هزینه‌های واقعی تولید اعلام کند و در غیر این صورت تولید برای مرغداران توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته این مقام مسئول اگر مسئولان تنظیم بازار تمهیداتی برای نرخ مصوب مرغ برحسب هزینه‌های واقعی تولید به کار نگیرند، بدون تردید مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت که این امر میزان عرضه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کمبود جوجه ریزی خبر داد و گفت: با اجرای نرخ‌های دستوری مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند، در حالیکه مرغداران از اجرای نرخ‌های دستوری براساس هزینه‌های واقعی تولید و احتساب سود تولیدکننده، استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران از نرخ مصوب ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغ زنده گلایه‌مند هستند، بیان کرد: سال گذشته نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، در حالیکه امسال علی رغم افزایش هزینه‌های تولید نرخ مصوب مرغ زنده تقلیل یافته است که ادامه این روند موجب شده تا مرغدار انگیزه و نقدینگی لازم برای ادامه تولید را نداشته باشد.

حجت در پایان با انتقاد از آشفتگی بازار نهاده‌های دامی گفت: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است چرا که توزیع نهاده با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام کل نیاز مرغداران را پوشش نمی‌دهد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات